読書メモ『世界ブランドP&G流パワー・ブランド戦略』著者 市橋和彦

読書メモ『世界ブランドP&G流パワー・ブランド戦略』著者 市橋和彦

 

【現在ブランドの再構築ポイント】参照p25

再構築するには3つのステップがある。

❶多すぎるブランドを整理➡戦略の統一性を持たせる

❷『誰に売りたいか』『誰に買ってもらいたいか』を明確化

❸ブランド知名度が高いだけではブランド構築できない

➡消費者は、実際にブランドを購入してみないと、具体的なブランドイメージを作れない

 

参考p25

次々と新製品が出るが、消費者にとってみれば差別化のポイントがわからない。多くの似たような商品が店頭に並ぶことになる。営業部門の努力で店頭に新商品は並ぶが、3か月以内にだいたい店頭から消える。

 

ポイント

参考p26

商品開発プロセスでは、それぞれに商品特徴をつけたのだろうが、発売広告を見ると、他社の有力ブランドと何が違うのか、なぜよりおいしいのかわからない。消費者に対して『新製品としての明確なコミュニケーションが、他社と際立つような形ではなされていない。』

 

参考p27

【従来マーケティングの崩壊】

商品開発はするがブランド開発はしない。

ブランドマネジメント機能が構築できていない

大型ブランド創造に投資しない

ブランドマネージャーを育成しない

 

【要点おさらい・思ったこと・アイデア

❶ブランドマネジメントに投資する

❷ブランドマネジメントについてブレストする

❸商品開発とともにブランド開発もする

❹新商品として売り出すときは、消費者に差別化するポイントが伝わっているかが重要

❺ほかの新商品となにが違うのかをわかりやすく伝える方法をブレスト

❻ブランドを再構築する際には3つのステップを踏まえる

❼ブランドの再構築では、統一性をもたせることが大事

❽ブランドは使ってみてから成り立つものであり、単純に知名度を上げればいいわけじゃない

❾商品開発だけではなく、発売広告で消費者に差別化を伝えられるかが大事

❿とにかく差別化を常に意識する

Google translation MAYU 2017-06-21 Reading memo "World Brand P & G Stream Power · Brand Strategy" author Kazuhiko Ichihashi     Reading memo "World Brand P & G Stream Power · Brand Strategy" author Kazuhiko Ichihashi   [Reconstruction point of brand now] reference p25 There are three steps to rebuild. ❶ Organize too many brands ➡ Have unity of strategy ❷ Clarify who you want to sell and who you want to buy ❸ Brand building can not be built simply by high brand name recognition ➡ Consumers can not make concrete brand image unless they actually purchase a brand   Reference p25 New products will appear one after another, but for consumers it does not understand the point of differentiation. Many similar products will line up at the shop front. With the efforts of the sales department, new products line up at the shop front, but generally disappear from the shop front within three months.   point Reference p 26 In the product development process, it seems that each product feature was attached, but when you look at the advertisement on sale, you do not know why it is different from the other leading brands, why it is more delicious. To consumers "Clear communication as a new product is not made in such a way as to stand out from other companies. "   Reference p 27 【The collapse of traditional marketing】 We develop products but do not develop brands. Brand management function can not be constructed Do not invest in creating large brands Do not train brand manager   【Points of Interest · Things I thought · Ideas】 ❶ Invest in brand management ❷ Breast about brand management ❸ Make brand development along with product development ❹ When selling out as a new product, it is important whether the point to differentiate to consumers is conveyed ❺ Brest a way to communicate what is different from other new products ❻ When rebuilding the brand, consider three steps It is important to have unity in rebuilding the brand ❽ Brand is a thing that is made after trying it, it is not necessary to simply increase the name recognition It is important not only to product development but to be able to convey differentiation to consumers with release advertisements always be conscious of differentiation anyway